- psychologická a speciálně pedagogická diagnostika z důvodu posouzení školní zralosti, odkladu povinné školní docházky, výběru a doporučení k zařazení do mateřské, základní a střední školy, řešení výukových i výchovných problémů, posouzení nároku k přiznání příspěvků souvisejících se zdravotním postižením dítěte, profesní orientace
- metodické a terapeutické služby
- informační a poradenské služby rodičům, pedagogům v oblasti a vzdělávání dětí, žáků a studentů se zdravotním postižením
- zajištění integrace dětí, žáků a studentů se zdravotním postižením do běžného typuškol
- podpora, pomoc a následná péče při integraci dětí, žáků, studentů se zdravotním postižením do běžných škol
- konzultace s pedagogy při tvorbě a realizaci individuálních vzdělávacích plánů žáků
- doporučení ke vzdělávání dětem a žákům, studentům do škol zřízených pro žáky dle § 16, odst.9 ŠZ
- doporučení podpůrných opatření žákům v běžných i speciálních školách zřízených pro žáky dle § 16, odst.9 ŠZ
- doporučení odkladu povinné školní docházky
- odborné poradenství, konzultace,zprostředkování kontaktu s dalšími odborníky a institucemi
- pomoc s výběrem vhodných kompenzačních pomůcek a jejich výpůjčka
Další poskytované služby:
- Včasná intervence pro děti do 3 let věku
Služby tzv. rané péče zahrnující podporu rodiny s dítětem s postižením během prvních let jeho života. Podpora spočívá v komplexním poradenství zaměřeném na optimální rozvoj všech schopností dítěte především v oblasti smyslového vnímání s využitím prvků bazální stimulace, v oblasti rozvoje motoriky, komunikačních dovedností.
- Nácvik alternativních komunikačních dovedností
Je využívána zejména metoda neverbální komunikace : Výměnný obrázkový komunikační systém (VOKS) a Znak do řeči.
- Komplexní speciálně pedagogická péče předškolním dětem s tělesným nebo mentálním postižením
Práce s dítětem je zaměřena na rozvoj zrakového, sluchového vnímání, jemné motoriky, grafomotoriky, početní představy, prostorové orientace a sebeobsluhy. Cílem je příprava na zaškolení.
- Ambulantní logopedická péče poskytovaná dětem, žákům s tělesným, mentálním či kombinovaným postižením s přidruženou těžkou řečovou vadou.
- Podpora smyslové stimulace ve „snoezelenu“
Probíhá v tzv. multisenzorické místnosti ("snoezelen") s využitím prvků aromaterapie, muzikoterapie, dětských masáží či stimulací.
- Setkání výchovných poradců ZŠ a SŠ zřízených pro žáky dle §16/9 školského zákona především z novojičínského regionu
Podmínky a pravidla spolupráce SPC se školami v daném školním roce, změny v legislativě, informace k rediagnostice žáků a vyhodnocování podpůrných opatření ve školách, otázky profesní orientace apod. Dále jsou řešeny konkrétní problémy z praxe, náměty setkání vycházejí z požadavků výchovných poradců.
- Krizová intervence
Krizová intervence je způsob pomoci v takové životní situaci, kde vlastní zdroje pro zvládání zátěže už nedostačují. V krizové intervenci se s klientem odborník zaměřuje na problém, ohnisko, spouštěč, podporu a řešení, a to v reálném čase "tady a teď".
- Sociálně právní poradenství
- Pomoc při orientaci v základních právních předpisech a zdravotně sociálních souvislostech spojených se zdravotním postižením dítěte (náležitosti posuzování zdravotního stavu, přiznání mimořádných výhod, systém sociálních dávek
a sociální péče, adresář organizací poskytujících sociální služby, aj.)
- Informace a možnostech dávek a výhod pro lidi se zdravotním postižením
- Pomoc s vyplněním formulářů a podáním žádostí, případně s odvoláním
- Doprovod na úřad
- Informace o druzích a možnostech sociálních služeb
- Pomoc s vyplněním žádosti o sociální službu
- Změny v novém občanském zákoníku v oblasti svéprávnosti lidí se zdravotním postižením
- Informace o jiných poradenských organizacích, kontaktech na psychology, psychiatry, soudní znalce – psychiatry aj.